Oda pokretu

Pokret je život. Okružuje nas i prisutan je na svakoj razini našeg bića. Naš svemir cijelo je vrijeme u pokretu, šireći se i skupljajući u neprekinutom valu. Isto je sa svime što znamo. Sve u našem svijetu, od makro do mikro, od oceana do atoma, posjeduje taj pokrećući puls života. U svojem tijelu možemo opažati taj val ako na koji trenutak usmjerimo pažnju na disanje. Opaziti ćemo kako se naša pluća kreću u pokretu sličnom valu, ali i kako cijelo naše tijelo slijedi isti pokret i ritam. Ovaj je val prisutan u našoj kralježnici i cijelom tijelu, sve do naših stanica i subatomskog svijeta u nama. Kako postajemo osjetljiviji, sve bolje možemo opažati i te suptilnije valove i ritmove. Kao i naše fizičko tijelo, naša energija i misli također cijelo vrijeme pulsiraju i kreću se poput vala. Najčešći znak ove vječne mjene u našoj je civilizaciji svima poznati yin i yang.

Iako se sve što dosegne granicu jednog ekstrema gotovo istovremeno počinje prelaziti u drugi, između ta dva pokreta postoji trenutak nekretanja. Ovaj trenutak mirovanja možemo proširiti raznim metodama meditacije ili jednostavno promatrajući ga. Kada smo snažno koncentrirani na jednu radnju, kao npr. u shiatsu tretmanu, na jednoj smo razini upravo u tom trenutku mirovanja – ovdje i sada. Iako se naše tijelo kreće, um je miran. Zbog toga shiatsu možemo nazvati i meditacijom u pokretu.

Shiatsu praktičari koriste taj valni pokret kao dijagnostičko sredstvo, opažajući ga u osobi s kojom rade – promatraju disanje i pokret koji ono donosi kralježnici i cijelom tijelu. Istovremeno opažaju holistički val cijelog tijela i pokretanje njegovih različitih dijelova. Također prate kako se val koji potaknu ljuljanjem širi kroz tijelo ili način na koji energija teče meridijanima. Shiatsu tretman ustvari je impuls informacije koji tijelu daje podršku potrebnu da povrati prirodni pokret.

Val u našem tijelu može biti blokiran na bilo kojoj razini – ali rad na bilo kojoj razini istovremeno utječe na sve ostale razine u tijelu. Zbog toga različiti tretmanu mogu biti učinkoviti za istu blokadu. Na blokadi možemo raditi s ciljem da raspršimo tamo smještenu napetost (koja stvara blokadu), kroz ljuljanje, pritisak, fascijalne tehnike ili rad na strukturi. Drugi način je da radimo na jačanju cijelog sistema, pomažući mu da sam otpusti napetost.

Osobi s kojom radi, shiatsu praktičar također daje savjete o prehrani i kretanju kako bi joj pomogao u oporavku. Pokret koji najviše pridonosi zdravlju svakodnevni je pokret: kuhanje (bez aparata), čišćenje, hodanje, skupljanje stvari s poda… Organizirana tjelovježba može imati dobar utjecaj na zdravlje samo ako onaj tko ju prakticira uistinu uživa u njoj. U današnjem vremenu, stanovnici zapada kreću se vrlo malo tijekom dana i ograničavaju svoje kretanje na dvoranu za vježbanje gdje je pokret često preintenzivan i donosi samo još više stresa.

Bez pokreta naše tijelo postaje sve više statično i sve manje pokretno. Sve nam je teže napraviti i ono malo pokreta nužnih za svakodnevni život (ustajanje sa stolice, par stepenica, čučanj…). Bol koja se tada javlja dalje smanjuje motivaciju da se dalje krećemo i šalje nam informaciju kako je kretanje nešto bolno i trebali bismo ga izbjegavati. Istovremeno počinjemo doživljavati sebe kao nemoćno biće, ovisno o doktorima i analgeticima. Tako nastaje zatvoreni krug čija poslijedica je sve manje i manje kretanja, što vodi do sljepljivanja unutarnjih organa koji gube svoju prirodnu fleksibilnost i tonus. To se događa zato jer je svaki naš pokret koji se događa na razini mišića, zglobova i kostiju – istovremeno i pokret na razini tkiva i stanica. Skupljanje i širenje mišića neophodno je za održanje zdrave cirkulacije, pogotovo za povratak venske krvi u centralni krvni tok i pluća. Bez njega, oksigenizacija krvi je ograničena, što utječe na disanje svake žive stanice unutar nas. Pokret ispunjava naš mozak endorfinima – neurotransmiterima odgovornima, između ostalog, za dobro raspoloženje. Također, pokret jača naš imunitet povećavajući broj makrofaga u krvi i pomažući im da cirkuliraju kroz tijelo brže i učinkovitije.

Pored toga što ne pomičemo dovoljno naš lokomotorni sustav, ne pokrećemo dovoljno ni dišni. Naše je disanje često plitko, tiho i ne uključuje ostatak našeg tijela, kojeg bi trebalo pokretati. Zdravi pokreti disanja pomiču naše organe u stalnom valu, pokrećući nježno klizanje unutarnjih organa jednih među drugima, tako ih podmazujući. Bez tog pokreta cirkulacija u trbušnoj šupljini je oslabljena, a fascija, (fina, elastična mreža koja drži i povezuje organe), postaje kruta, nakon nekog vremena zadržavajući organe na mjestu, ograničavajući još više njihove pokrete.

Kronično statično stanje tijela sljepljuje organe međusobno, tjelesne tekućine slabije teku, blokade se lakše formiraju, dah postaje plići, zglobovi ukočeniji, tetive kraće…naša cirkulacija i vitalnost su smanjeni. Fizička blokada uvijek vodi energetskoj (i obrnuto), a ukočenost ove vrste na fizičkoj i energetskoj razini neizbježno se reflektira i na misaonoj – cementirajući naše stavove i zatvarajući nas za nove ideje i razmišljanja. Ne krećući se mi smo, na neki način, zaustavljeni u svom razvoju iako se i dalje krećemo kroz vrijeme. Isti (minimalni), pokreti, iste misli, iste navike…pokret tjera krv u naše organe, tjera nas da počnemo disati i dovodi kisik u naše stanice. Omogućava nam da otvorimo oči i vidimo nove stvari, učimo i razvijamo se.

Svi želimo rasti i razvijati svoje potencijale, ali strah od promjene jednako je jak kao ta želja. Cilj našeg (krhkog), ega je ostati upravo kakav jest, jer svaka promjena predstavlja rizik uništenja. Zato on podupire stare mentalne setove i odbija nove. Ovo je vidljivo u našim stavovima i navikama koji, s vremenom, postaju sve otporniji na promjene. Mentalne blokade vrlo su vidljive u tijelu: tvrda, zatvorena, topla (yitsu), i mekana, hladna (kyo), mjesta na tijelu predstavljaju naš otpor promjeni. Kako je život zapravo niz promjena i učenja, ulaska u krize i izlaska iz njih, mi se zapravo opiremo prirodnom toku svog života. Shiatsu, (i druge slične tehnike), pomaže tok energije i informacije kroz kyo, te raspršivanje viška energije u jitsu područjima, tako omogučavajući ponovni protok na razini tijela, ali i uma. Na taj smo način vraćeni na naš životni put.

Cilj shiatsu tretmana nije stvoriti klijenta ovisnog o terapeutskoj pomoći, već podržati njegov osobni razvoj, ojačati njegovu osobnu moć i osjećaj samodostatnosti. Pokret je esencijalan za sve te procese. Za ljude s nekim specifičnim problemom, vježbanje nije samo oruđe za održavanje zdravlja već i terapija za povratak ravnoteže u tijelo koja, pored fizičkog, ima i psihički učinak. Pokret je važan za povezivanje s našim tijelom, razvoj samopoštovanja i borbu protiv depresije. Osim proizvodnje endorfina, taj se utjecaj može objasniti osjećajem uspjeha koji se javlja kada opazimo svoj napredak u vježbanju. Vidimo da možemo, da smo moćni i da sami oblikujemo svoje zdravlje.

(ivana)

Comments are closed.